کد مطلب:173002 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:148

دوستی و ملاحظات خویشاوندی
از دیگر عوامل رو تافتن از حق و از آسیب های خواص جامعه می توان ملاحظات عاطفی و خویشاوندی را نام برد: از نظر قرآن كریم، انسان های باایمان باید دل و جانشان كانون محبت خدا باشد و در این راه بستگی عاطفی خویش را از پدر، فرزند، برادر و خاندان منحرف قطع كنند.

هیچ قومی را كه ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند، نمی توان یافت كه با دشمنان خدا و رسولش دوستی كنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند. آنان كسانی هستند كه خدا ایمان را بر صفحه دل هایشان نوشته و با جان خود آنها را تقویت فرموده است، آنها را در باغ هایی از بهشت وارد می كند كه نهرها از زیر درختانش جاری


است، جاودانه در آن می مانند. خدا از آنها خشنود است و آنان نیز از خدا خشنودند، آنها «حزب الله» اند. بدانید حزب الله پیروز و رستگار است. [1] .

در قرآن آمده كسانی كه بستگی عاطفی خویش را بر رابطه ی الهی ترجیح می دهند از صراط مستقیم و خدا محوری خارج می شوند، نیز این واقعیت را بیان می كند كه در قیامت نزدیكان و فرزندان، به انسان سودی نمی رسانند:

لن تنفعكم أرحامكم و لا اولادكم یوم القیمة یفصل بینكم و الله بما تعملون بصیر [2] .

هرگز بستگان و فرزندان شما در روز قیامت سودی به حالتان نخواهند داشت. خداوند در قیامت میان شما جدایی می افكند و به آنچه انجام می دهید بیناست.



[1] مجادله (58) آيه ي 22.

[2] ممتحنه (60) آيه ي 3.